ریل قطاری

ریل‌های شبکه حمل و نقل قطار

ریل قطاری در شرکت ریل پارس صنعت

شاید شما هم سفر با قطار را تجربه کرده باشید. لازم به ذکر است که امروزه در صنایع وسیعی از ریل‌ها استفاده می‌شود. یکی از پرکاربردترین ریل‌ها، ریل قطاری است که در زمینه ریل راه‌آهن، ریل‌های شهری و مونوریل استفاده می‌شود.

ریل‌های قطاری در واقع یکی از مهم‌ترین اجزا در حمل‌ونقل با قطار هستند. در ادامه با ما همراه شوید تا ریل‌هایی که در شبکه راه آهن و حمل‌ونقل قطارها به کار می‌روند، را بررسی کنیم.

کاربرد ریل قطاری :

قطار یکی از وسایل نقلیه‌ زمینی است که برای سفرهای دور و نزدیک مورداستفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به‌جای اتوبوس و یا هواپیما برای سفر از قطار استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین اجزایی که در حمل‌ونقل با قطار وجود دارد، ریل‌های قطار است.

در طول سفرهایتان با قطار ممکن است نگاهی به ریل‌های راه‌آهن انداخته باشید. درصورت بروز هر مشکل فنی در این ریل‌ها، حرکت قطار نیز دچار مشکل می‌شود. درصورتی‌که قطار از مسیر خارج شود و یا قسمتی از ریل راه‌آهن دچار شکستگی شود، خسارت‌های زیادی ایجاد می‌شود.

ریل‌های قطار در واقع یک مسیر فلزی را برای حرکت قطارها ایجاد می‌کنند. با توجه به اینکه از یک مسیر قطارهای زیادی عبور می‌کنند و لازم است که این مسیرها در طول سالیان طولانی سالم باقی بماند، در ساختشان از فولاد استفاده می‌شود. ریل قطاری به‌صورت دو ردیف موازی روی تراورس‌ها قرار می‌گیرند.

بیشتر بدانید : خرید ریل آهن

تراورس چیست؟

تراورس چیست؟

شاید شما هم تاکنون نام تراورس ها را شنیده باشید. ریل‌بند یا تراورس به تکیه‌گاه بتونی، چوبی یا فولادی در راه‌آهن‌ها گفته می‌شود. ریل قطاری رو این تراورس ها بسته می‌شود.

درگذشته بیشتر از ریل‌بندهای فولادی استفاده می‌شد. اما امروزه به دلیل هزینه زیادی که تولید این ریل‌بندها دارد و همچنین طول عمر کم آن‌ها، امروزه استفاده از ریل‌بندهای فولادی کاهش یافته است و به‌جای ریل‌بندهای فولادی از نوع چوبی آن‌ها استفاده می‌شود.

این ریل‌بندهای چوبی به دلیل نرمی و سهولت تردد قطارها در شبکه راه آهن پرکاربرد هستند، اما هزینه تولید زیادی در ایران دارند. ریل‌بندهای چوبی برای کشورهایی مناسب هستند که تولید چوب ارزان و کافی دارند؛ بنابراین امروزه در ایران از ریل‌بندهای بتونی استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید : قیمت ریل

ویژگی‌های ریل قطاری :

ویژگی‌های ریل قطاری

ازآنجایی‌که ریل قطاری در حرکت و تعیین مسیر قطار بسیار اهمیت دارد، باید با مشخصات و ویژگی‌های مهم این نوع ریل‌ها آشنایی داشته باشیم. ریل‌های قطاری از لحاظ ظاهری از یک مقطع فولادی نورد شده تشکیل می‌شوند.

این ریل‌ها را در مسیر قطار به‌صورت دو خط موازی با فاصله مشخص از هم قرار داده و روی شاسی به‌صورت ثابت با پیچ و مهره نصب می‌کنند.

با توجه به اینکه قطارها برای کاربردهایی مانند وسیله نقلیه و یا جابه‌جایی بارهای سنگین به کار می‌روند، هدایت صحیح و خارج نشدن از مسیر برای مسیر راه‌آهن و حمل‌ونقل قطارها بسیار اهمیت دارد.

بیشتر بدانید : ریل پهلوی

ریل قطاری باید به صورتی ساخته شود که بتواند نیروی حاصل از وزن قطار و بار های درون آن را، در نقاط مختلف خود تقسیم کند و در برابر این نیرو مقاومت داشته باشد.

انحراف مسیر قطار در چه صورتی اتفاق می‌افتد؟

ریل قطاری

همان‌طور که گفته شد ریل‌های قطار باید فشار وزن قطار و بار درون آن را در تمامی سطح خود به‌طور مساوی پخش کنند. درصورتی‌که ریل قطاری نتواند فشار وارده را در تمامی سطح خود پخش کند و به نقطه‌ای از ریل فشار بیشتری وارد شود، با شکستگی ریل و منحرف شدن قطار مواجه می‌شویم. این موضوع می‌تواند صدمات مالی و جانی جبران‌ناپذیری داشته باشد.

برای جلوگیری از انحراف مسیر قطار و شکسته شدن ریل قطاری، از بست و پابند برای اتصال ریل راه‌آهن استفاده می‌شود. این بست و پابندها باعث می‌شوند اصطکاک بین وسیله نقلیه و ریل قطاری کاهش یابد؛ درنتیجه ریل‌ها مانع حرکت قطار نمی‌شوند و در اثر نیروی قطار نیز نمی‌شکنند.

بیشتر بدانید : ریل صنعتی

ساخت ریل قطاری :

علاوه بر استحکام ریل‌ها، موارد دیگری مانند کاربرد هر ریل، تنش‌های دینامیکی و استاتیک موجود در محل نصب آن ریل، میزان مقاومت در برابر سایش و خوردگی نیز در فرایند تولید مؤثر هستند.

اگر تمامی این موارد در هنگام تولید ریل‌ها درنظر گرفته شود و اقدامات لازم برای رسیدن کیفیت ریل‌های قطاری به این سطح انجام شود، درنتیجه ریل‌هایی با عمر طولانی و کیفیت بالا خواهیم داشت.

تولید ریل قطاری فرایندی بسیار دقیق و مهم است. به همین دلیل لازم است عملیات متالوژی ثانویه در کوره پاتیلی و همچنین گاز زدایی تحت خلأ به‌صورت کاملاً درست و زیرنظر افراد متخصص انجام شود.

بعد از اینکه تولید ریل‌ها انجام شد، برای اطمینان از کیفیت و صحت عملکرد آن‌ها در هنگام عبور قطار، ریل‌های تولیدی با تست‌های شیمیایی، ابعادی، عیوب ظاهری سطوح شمش و دیگر تست‌ها سنجیده می‌شوند.

درنهایت ریل‌هایی که طبق استانداردهای جهانی قابل‌قبول باشند، امکان فروش و نصب در خطوط راه‌آهن کشور خواهند داشت.

ریل‌های قطاری در ایران :

ریل قطار پهلوی

ریلی در که ذوب‌آهن اصفهان تولید می‌شود، مانند میلگرد اصفهان کیفیت بسیار بالایی دارد و با نام u33 شناخته می‌شود. اما ریلی که با توجه به شرایط محیطی، جوی و همچنین باربری ایران برای خطوط راه‌آهن مناسب‌تر است، ریل‌هایUIC60 هستند.

بیشتر بدانید : ریل ذوب آهن

سخن پایانی :

ریل قطاری در زمینه حمل‌ونقل با قطار و شبکه راه‌آهن کشور ما بسیار اهمیت دارند. درصورتی‌که در ساخت این ریل‌ها از مواد مرغوب استفاده نشود و یا فرایند تولید آن طبق استانداردهای جهانی صورت نگیرد، ریل قطاری دچار شکستگی شده و خارج شدن قطار از مسیر تعیین‌ شده می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی زیادی را ایجاد کند.

درباره شرکت ریل پارس صنعت :

شرکت صنعتی ریل پارس صنعت به عنوان نخستین واردکننده ریل های جرثقیل سقفی(تیپA) در کشور و نخستین ارائه دهنده ریل های داخلی ذوب اهن به خارج از کشور است که فعالیت خود را از ۳۰ سال پیش آغاز کرد. این شرکت دارای بیش از چهار انبار فعال در استان تهران است و امکان ارسال بار به تمامی نقاط کشور را دارد.

ریل پارس صنعت توانسته است در طول این ۳۰سال سابقه به کلیه معادن کشور، شرکت های سنگبری کشور، شرکت های تولیدی بدون واسطه و با نازل ترین قیمت و بالاترین کیفیت خدمات ارائه نماید.

شرکت ریل پارس صنعت فعال در زمینه های؛ واردات تخصصی ریل های جرثقیلی، معدنی، سنگبری، سندان، تاورکرین، خشک کن به صورت نو و استوک می باشد. همچنین دارای مجوز فروش ریل های سبک و سنگین است.

با ما در تماس باشید:

۰۹۱۲۶۰۴۶۰۵۷ علیرضا عقلی

۰۹۱۲۲۱۸۹۸۸۲ علیرضا دشتبان

02144573867 دفتر شرکت

آدرس تهران رباط کریم شهرک صنعتی ده حسن

info@railpaars.com

1 فکر در مورد “ ریل‌های شبکه حمل و نقل قطار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *