صنعت ساختمان به یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های اقتصاد هر کشور تبدیل شده است. در فرآیند ساخت ساختمان یا هر سازه دیگری، انتخاب مواد ساختمانی امری حیاتی است.

این مواد، از مصالح آهنی، خاک و سیمان تا بتن و چسب بتن، انواعی از موادی هستند که در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی دارند. با افزایش قیمت مواد ساختمانی، هزینه‌های ساختمانی نیز در حال افزایش است.

بنابراین، حواستان باید به خرید مواد باشد تا از کیفیت و همچنین قیمت مناسب برخوردار شوید و از هرگونه ضرر مالی جلوگیری کنید. در این متن، به بررسی یکی از مواد پرکاربرد در صنعت ساختمان می‌پردازیم و به شما اطلاعات کاملی در این زمینه ارائه می‌دهیم.

تسمه نوردی یکی از انواع تسمه های حمل و نقل است که برای انتقال مواد به صورت پیوسته و در سطح صاف استفاده می‌شود.در این مقاله، به بررسی چهار نوع تسمه نوردی با ساختار ۴ پهلو می‌پردازیم:

معرفی انواع 4 پهلو

۱. تسمه نوردی چهار پهلو عادی (Four-Ply Flat Belt):

این نوع تسمه نوردی دارای چهار لایه از جنس فولاد و پارچه است. لایه های فولادی درونی و بیرونی به عنوان لایه های پشتیبانی عمل می‌کنند و لایه های پارچه در میان آنها قرار می‌گیرند. این ساختار باعث می‌شود تسمه نوردی چهار پهلو عادی بسیار مقاوم و قوی باشد و برای حمل و نقل مواد سنگین و در شرایط سخت مناسب است.

۲. تسمه نوردی چهار پهلو با روکش لاستیکی (Four-Ply Rubber Coated Belt):

این نوع تسمه نوردی همچنین دارای ساختار چهار پهلو است، اما دارای روکش لاستیکی روی سطح آن است. روکش لاستیکی باعث می‌شود تسمه نوردی انعطاف پذیرتر و مناسب برای حمل و نقل مواد حساس به خشک شدن یا خراشیدگی باشد.

۳. تسمه نوردی چهار پهلو با الگوی موج دار (Four-Ply Chevron Belt):

این نوع تسمه نوردی همچنین دارای ساختار چهار پهلو است، اما روی سطح آن الگوی موج دار قرار دارد. الگوی موج دار باعث می‌شود تسمه نوردی در شیب ها و مکان هایی با سطح ناهموار استفاده شود و عملکرد باالتراش و ضد لغزش داشته باشد.

۴. تسمه نوردی چهار پهلو زنجیره ای (Four-Ply Chain Belt):

این نوع تسمه نوردی نیز دارای ساختار چهار پهلو است، اما دارای زنجیره های فلزی روی سطح آن است. این تسمه نوردی برای حمل و نقل مواد سنگین و قطعات بزرگ استفاده می‌شود و به عنوان یک راه حل محکم و قدرتمند برای حمل و نقل مواد به صورت پیوسته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چهارپهلو، از میله‌های فولادی مستطیلی و جامد با مقطع مربع تشکیل شده‌اند که به دلیل خواص منحصر به فرد ساختاری و مکانیکی خود، در صنایع مختلف کاربرد دارند. این میلگردها به ویژه برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر بارها و نیروهای سنگین دارند، مناسب هستند، زیرا دارای استحکام کششی بالایی هستند.

بیشتر بدانید : خرید ریل آهن

چهارپهلوهایی مانند mo40 و فولاد ck45 از جمله پرکاربردترین انواع چهارپهلوهای صنعتی هستند که در مختلف زمینه‌ها استفاده می‌شوند.

این میله‌ها قادرند در برابر فشارهای زیاد مقاومت کنند و بنابراین برای استفاده در ساخت پل‌ها، ساختمان‌ها و پروژه‌های زیربنایی بسیار مناسب می‌باشند. علاوه بر این، نسبت استحکام به وزن بالای آنها امکان طراحی ساختارهای کارآمد را فراهم می‌کند و به کاهش وزن کلی و هزینه‌های پروژه‌ها کمک می‌کند.

دسته بندی  انواع 4 پهلو

دسته بندی  انواع 4 پهلو

انواع چهار پهلو بر اساس جنس

• فولادی:

پرکاربردترین نوع، با تنوع در گریدهای مختلف (مانند ST37، ST44، ST52)
کاربردها: ساخت و ساز، ماشین سازی، ریل سازی، تیرآهن، قوطی، قطعات ماشین آلات، جک، شفت، اسکلت، ستون، درب و پنجره و…

• آلومینیومی:

سبک و مقاوم در برابر خوردگی
کاربردها: مصارف تزئینی، ساخت درب و پنجره، مجسمه سازی، نرده، آلاچیق و…

• برنجی:

با قابلیت ماشینکاری و چکش خواری بالا
کاربردها: ساخت قطعات صنعتی، مجسمه سازی، سیم کشی، لوله کشی و…

• مسی:

رسانای عالی برق و گرما
کاربردها: سیم کشی، لوله کشی، ساخت مخازن و…

بیشتر بدانید : ریل صنعتی

انواع چهار پهلو بر اساس روش تولید

انواع چهار پهلو بر اساس روش تولید

• نورد گرم:

در این روش، شمش اولیه به دمای بالا (بیشتر از دمای نورد) رسانده می‌شود، که باعث نرم شدن آن می‌شود و مواد خام را آماده‌ی فرم‌دهی می‌کند. سپس، شمش نرم و گرم از طریق غلتک‌های قدرتمندی که با فشار مکانیکی سنگین، آن را فرم دهی می‌کنند، عبور می‌کند.

این غلتک‌ها به آرامی طول شمش را افزایش می‌دهند و ضخامت آن را کم می‌کنند تا به ابعاد مورد نیاز برسد. این روش از طریق اعمال حرارت و فشار، بهبود قابلیت شکل‌دهی و کیفیت نهایی چهارپهلو را ارتقا می‌دهد.

• نورد سرد:

در این روش، شکل‌دهی به شمش‌ها بدون استفاده از حرارت، صورت می‌گیرد. در واقع، فقط با اعمال فشار سنگین از طریق غلتک‌های قدرتمند، شمش‌ها شکل‌دهی می‌شوند.

این روش باعث افزایش کیفیت و استحکام چهارپهلو می‌شود و بافت ریزدانه‌ای را به دست می‌دهد که برای عملیات تراشکاری نیز مناسب است. بافت چهارپهلو تولیدی با این روش، به طور عملیاتی منسجم‌تر و ریزدانه‌ای‌تر است.

 

• روش تولید چهارپهلو ترانسی

در این روش، شمش‌های فولادی درون کوره ذوب می‌شوند و سپس به طول‌های مشخص برش داده و دوباره حرارت داده می‌شوند. سپس شمش‌ها نورد می‌شوند تا قابلیت شکل‌دهی آن‌ها افزایش یابد و سپس وارد غلتک‌های مخصوص می‌شوند تا به صورت چهارپهلو دربیایند.

این نوع چهارپهلو را “نرمال” می‌نامند و سطحی سیاه دارند که نیازمند پرداخت‌های سطحی مکرر است تا چهارپهلوی ترانس به دست آید. عملیات سنگ‌زنی و پولیش روی سطح، آن‌ها را صیغلی و براق می‌کند و کیفیت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

 

• روش تولید چهارپهلو فابریک

در این روش از شمش‌های فولادی کاملاً خالص و فابریک استفاده می‌شود. این باعث می‌شود که مقاطع چهارپهلوی به دست آمده، از کیفیت و یکنواختی فوق‌العاده‌ای برخوردار باشند و به آن‌ها “چهارپهلوی فابریک” گفته شود.

بیشتر بدانید : ریل ذوب آهن

دسته بندی انواع 4 پهلو فولادی بر اساس اندازه

دسته بندی انواع 4 پهلو فولادی بر اساس اندازه

چهارپهلوهای فولادی مخصوص ساختمان‌سازی بر اساس اندازه‌شان می‌توانند به چند دسته‌بندی تقسیم شوند، که هر دسته مناسب برای کاربردهای خاصی است:

سایز ۵-۶:

این اندازه‌ها بیشتر برای کارهای تزیینی استفاده می‌شوند و به دلیل کوچکی آن‌ها، در زمینه‌هایی مانند زیورآلات فلزی یا دکوراسیون داخلی کاربرد دارند.

سایز ۸-۹:

این سایزها با وجود مقاومت کمتری که دارند، برای کارهای سبک مناسب‌اند. معمولاً در ساخت قطعات کوچکی مانند قفسه‌های فلزی یا ساختارهای سبک استفاده می‌شوند.

سایز ۱۰:

این اندازه‌ها به عنوان مقاطع اصلی در ساخت درب‌ها و پنجره‌ها استفاده می‌شوند و به دلیل اندازه متوسط و متوسط مقاومت، برای ساختارهایی که نیاز به استحکام و کارایی متوسط دارند، مناسب هستند.

سایز ۱۲:

این اندازه‌ها نیز برای ساخت درب‌ها، نرده‌ها و حفاظ‌ها استفاده می‌شوند. با توجه به اندازه بزرگ‌تر و مقاومت بیشتر، برای ساختارهایی که نیاز به استحکام بیشتری دارند، مناسب هستند.

سایز ۱۴-۱۶:

این اندازه‌ها دارای استقامت و وزن بیشتری هستند و بیشتر برای ساختارهایی با نیاز به استحکام بالا مانند سازه‌های فلزی بزرگ یا سیستم‌های حمایتی استفاده می‌شوند.

بیشتر بدانید : ریل پهلوی

دسته بندی انواع 4 پهلو فولادی بر اساس جنس مواد اولیه و کاربرد

دسته بندی انواع 4 پهلو فولادی بر اساس جنس مواد اولیه و کاربرد

این چهارپهلوها بر اساس سایز و جنس مواد اولیه‌شان دسته‌بندی می‌شوند و هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.

1. چهارپهلو ST37:

این نوع چهارپهلو از فولادهای مخلوطی مانند آهن و کروم ساخته می‌شود. با توجه به مقاومت بالا در برابر ضربه و عوامل مخرب، در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، نساجی و دفاعی استفاده می‌شود.

2. چهارپهلو ST44:

با وجود مقدار حجم کربن موجود، این چهارپهلو برای عملیات پرچ‌کاری و جوشکاری مناسب است و معمولاً در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

3. چهارپهلو SST5:

مشابه ST37 است، اما با استحکام بالاتر و قابلیت جوشکاری بهتر. برای استفاده در صنایعی که به مقاومت بیشتر نیاز دارند، مانند صنایع ساختمانی و خودروسازی، مناسب است.

4. چهارپهلو MMO4:

این نوع چهارپهلو دارای مقاومت در برابر خوردگی و ضربه است. با استحکام بالا و ویژگی‌های شکل‌پذیری و طول عمر بالا، در صنایعی مانند ساختمان‌سازی و صنایع آلومینیومی استفاده می‌شود.

5. چهارپهلو CK45:

این نوع دارای مقاومت کششی بالا و استفاده گسترده در صنایع مختلف از جمله ساخت قطعات ماشین‌آلات و اسکلت سازه‌هاست.

قیمت چهارپهلوهای فولادی :

قیمت چهارپهلوهای فولادی

قیمت چهارپهلوهای فولادی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد از جمله نرخ ارز و فولاد، کیفیت، نوع، جنس مواد اولیه، ضخامت و اندازه‌ها. با این حال، برخی از مقاطع چهارپهلو به دلیل مقاومت بیشترشان، در بازار محبوبیت بیشتری دارند و بنابراین قیمت آن‌ها نیز بیشتر است.

این محصولات در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی، حمل و نقل، راه‌آهن، وسایل تزئینی و غیره استفاده می‌شوند. با توجه به طول عمر و کارایی مناسب چهارپهلوها، صرف هزینه بالا برای خرید آن‌ها بسیار منطقی است.

ضخامت و ابعاد چهارپهلوها بستگی به نیازهای مشتری دارد و ممکن است متغیر باشد. این محصولات می‌توانند از آلیاژهای مختلفی تولید شوند که هر کدام ویژگی‌های خاصی را به آن‌ها اضافه می‌کنند.

کلام اخر

با توجه به اطلاعات ارائه شده، چهارپهلو به عنوان یکی از پروفیل‌های فولادی با ارزش شناخته می‌شود و انتخاب و خرید آن نیازمند در نظر گرفتن جنس، ابعاد و روش تولید مورد نظر است.

برای انتخاب بهینه، باید نیازها و کاربردهای مورد استفاده از چهارپهلو را در نظر گرفت و سپس به خرید مناسبی پرداخت. کارخانه‌هایی همچون واحدهای تولیدی در یزد و اسفراین، به عنوان کارخانه‌هایی با شهرت در تولید چهارپهلو با کیفیت شناخته می‌شوند و محصولات فابریک، نرمال و نورد را با قیمتی مناسب عرضه می‌کنند.

 

در نهایت، انتخاب نوع تسمه نوردی مناسب برای هر کاربرد بستگی به عوامل مختلفی مانند نوع مواد، وزن بار، شیب و شرایط محیطی دارد. لذا برای انتخاب نوع تسمه نوردی مناسب، بهتر است با مهندسان مکانیک و صنعتی مشورت کنید.

درباره شرکت ریل پارس صنعت :

شرکت صنعتی ریل پارس صنعت به عنوان نخستین واردکننده ریل های جرثقیل سقفی(تیپA) در کشور و نخستین ارائه دهنده ریل های داخلی ذوب اهن به خارج از کشور است که فعالیت خود را از ۳۰ سال پیش آغاز کرد. این شرکت دارای بیش از چهار انبار فعال در استان تهران است و امکان ارسال بار به تمامی نقاط کشور را دارد.

ریل پارس صنعت توانسته است در طول این ۳۰سال سابقه به کلیه معادن کشور، شرکت های سنگبری کشور، شرکت های تولیدی بدون واسطه و با نازل ترین قیمت و بالاترین کیفیت خدمات ارائه نماید.

بیشتر بدانید : ریل قطاری

شرکت ریل پارس صنعت فعال در زمینه های؛ واردات تخصصی ریل های جرثقیلی، معدنی، سنگبری، سندان، تاورکرین، خشک کن به صورت نو و استوک می باشد. همچنین دارای مجوز فروش ریل های سبک و سنگین است.

با ما در تماس باشید:

۰۹۱۲۶۰۴۶۰۵۷ علیرضا عقیلی

۰۹۱۲۲۱۸۹۸۸۲ علیرضا دشتبان

02144573867 دفتر شرکت

آدرس تهران رباط کریم شهرک صنعتی ده حسن

info@railpaars.com