ریل جرثقیلی

ریل‌های جرثقیلی و حمل و نقل بار سنگین

ریل جرثقیلی در شرکت ریل پارس صنعت

یکی از زمینه‌های استفاده از ریل‌های صنعتی در دستگاه جرثقیل است. امروزه استفاده از این ریل‌ها باعث شده جابه‌جایی و انتقال بارهای سنگین راحت‌تر از گذشته انجام شود.

ریل جرثقیلی، سازه‌ای از جنس فولاد و به‌صورت نورد شده است که به دستگاه‌های جرثقیل برای حمل بارهای سنگین کمک می‌کند.

این ریل‌ها به‌صورت دو رشته موازی در ماشین‌های جرثقیل نصب می‌شوند. البته ریل‌های جرثقیلی دارای انواع مختلفی هستند که برای کاربردهای متنوعی نیز درنظر گرفته می‌شوند. در ادامه با ما همراه شوید تا به بررسی ریل جرثقیلی و کاربردها و خصوصیات آن بپردازیم.

ریل جرثقیلی چیست؟

می‌دانید که ریل‌های صنعتی دارای کاربردهای مختلفی هستند. یکی از زمینه‌های استفاده از ریل‌ها، در دستگاه‌های جرثقیل و حمل بارهای سنگین است. این ریل جرثقیلی به‌صورت معین و دو رشته موازی روی قسمت ریل‌بندهای دستگاه جرثقیل نصب می‌شود.

این سازه برای مشخص شدن مسیر حرکت چرخ‌های جرثقیل مورداستفاده قرار می‌گیرد و درواقع سبب می‌شود که جرثقیل بتواند در امتداد خط‌های مشخص شده برای آن به‌درستی و بدون خطا حرکت کند. همچنین به‌وسیله ریل جرثقیلی امنیت جرثقیل نیز برای حرکت و حمل بار تضمین می‌شود.

ریل‌های جرثقیلی باید بتوانند به‌صورت ایمن و کاملاً روان در دستگاه حرکت کنند. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت ریل‌های جرثقیلی کیفیت و کارایی لازم را جهت حرکت جرثقیل فراهم می‌کنند. قبل از به‌کارگیری ریل‌های جرثقیلی باید با ویژگی‌ها و امکانات و قابلیت‌هایی که این ریل ایجاد می‌کند آشنا شوید.

بیشتر بدانید : ریل قطاری

انواع ریل جرثقیلی :

انواع ریل جرثقیلی

انواع متنوعی از ریل‌های جرثقیلی وجود دارد؛ اما به‌طورکلی باید بدانید که انواع محدودی از این ریل جرثقیلی شامل دو پهلو، چهار پهلو و راه‌آهنی هستند. علت نام‌گذاری این ریل‌ها به این صورت این است که هر نام با برای حرکت جرثقیل درنظر گرفته می‌شود.

نصب ریل جرثقیلی :

ریل‌های جرثقیلی در مسیر موردنظر برای حرکت دادن جرثقیل قرار می‌گیرند. بعد از اینکه این محل مشخص شد، پل‌های جرثقیلی نیز در امتداد مسیر ریل‌ها در نظر گرفته شده‌اند. درواقع جرثقیل ما می‌تواند روی ریل جرثقیلی در دو طرف آن حرکت کند.

ریل‌های جرثقیلی به صورت طولی قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب بعد از نصب ریل‌های جرثقیلی، یک محدوده مستطیل شکل در این حالت ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید : ریل پهلوی

این حالت و ساختار مستطیلی شکل به‌وسیله چرخ دستی به پایان می‌رسد. چرخ دستی جرثقیل در امتداد مسیر مستطیل شکل این دستگاه حرکت می‌کند و روی ریل جرثقیلی نیز به‌راحتی حرکت کرده و یک محدوده مستطیل را ایجاد می‌کند.

انتخاب ریل جرثقیلی :

ریل‌ها جرثقیلی در اندازه و ابعاد مختلف طراحی و ساخته می‌شوند و با توجه به محل نصب و استانداردهای مربوط به ساخت و نصب ریل جرثقیلی، این اندازه و ابعاد متنوع ایجاد شده‌اند.

ازآنجایی‌که حرکت چرخ دستی جرثقیل روی این ریل‌ها انجام می‌شود، شما باید به دوام و کیفیت ریل جرثقیلی که انتخاب می‌کنید نیز توجه داشته باشید. در ادامه نکاتی برای انتخاب درست ریل جرثقیلی برای راهنمایی بیشتر شما قرار داده ‌شده است.

بیشتر بدانید : ریل صنعتی

نکات انتخاب ریل جرثقیلی :

نکات انتخاب ریل جرثقیلی

• نصب کردن قاب پل یکی از مهم‌ترین بخش و فرایندها در ایجاد ریل و جرثقیل است. باید این مرحله را به دست افراد متخصص و دارای مهارت در این زمینه بسپارید.

• مواد به‌کار رفته در ساخت ریل جرثقیلی بسیار اهمیت دارد. ازآنجایی‌که از این ریل‌ها برای حمل بارهای بسیار سنگین از نقطه‌ای به نقطه دیگر استفاده می‌شود، باید کیفیت و دوام ریل را بررسی کرده و از بابت آن مطمئن شوید.

• مشخص کردن بار جرثقیل نیز بسیار مهم است. شما باید بدانید که جرثقیل قرار است چه بارهایی را به چه وزنی حمل کند و بعد از آن انتخاب درست و مناسبی بکنید.

بیشتر بدانید : قیمت ریل

• ریل‌های جرثقیلی باید به صورت دوره‌ای بررسی شود تا از نداشتن مشکل و یا عملکرد نادرست در آن‌ها مطمئن شویم.

• تعمیر ریل‌های جرثقیلی سقفی باید به سرعت بعد از تشخیص مشکل انجام شود. حتی در برخی از مواقع امکان تعمیر وجود ندارد و به همین دلیل ریل‌های دارای مشکل تعویض می‌شوند.

جنس ریل سقفی :

جنس ریل سقفی

همان‌طور که قبلاً گفتیم با توجه به اینکه از این نوع ریل برای حمل بارهای سنگین استفاده می‌شود، شما باید حتماً به موارد سازنده این ریل‌ها توجه داشته باشید. جنس ریل جرثقیلی سقفی معمولاً از آلیاژ فولاد یا سایر آلیاژهای مقاوم در برابر سایش است.

فولاد به دلیل مقاومت و دوام بسیار بالای خود در ساخت ریل‌های جرثقیلی به کار می‌رود. دیگر آلیاژهای مقاوم در برابر سایش نیز با توجه به مقاومتشان می‌توانند در ساخت ریل جرثقیلی به کار بروند. مقاومت این آلیاژها در برابر سایش نسبت به فولاد بیشتر است.

ویژگی مقاومت در برابر سایش می‌تواند به عمر طولانی‌تر چرخ‌های جرثقیل نیز کمک کند. یک مورد دیگر از ویژگی‌های آلیاژهای مقاوم در برابر سایش، داشتن ضریب اصطکاک بسیار پایین است. این ویژگی نیز سبب می‌شود که چرخ‌های جرثقیل با اصطکاک کمتر و به‌صورت روان‌تر حرکت کنند.

بیشتر بدانید : ریل ذوب آهن

ویژگی ریل‌های جرثقیلی :

ویژگی ریل‌های جرثقیلی

ریل‌های به‌کاررفته در جرثقیل‌ها دارای 3 ویژگی مهم و اساسی هستند. البته با اضافه شدن این ریل‌ها به جرثقیل‌ها و طی شدن فرایند جابه‌جایی بار به‌وسیله آن‌ها، مزیت‌های زیادی ایجاد شده است که در ادامه با 3 مورد از ویژگی‌های ریل جرثقیلی آشنا می‌شویم.

• سطح صاف:

ریل‌های جرثقیلی دارای سطح صاف و یکدست هستند. این ویژگی سبب می‌شود کار چرخ‌های جرثقیل راحت‌تر باشد.

• دوام بالا:

دومین ویژگی که باید برای ریل‌های جرثقیلی در نظر داشته باشید دوام و استحکام بالا است.

• مقاومت در برابر وزن بار:

از جرثقیل‌ها برای حمل بارهای سنگین استفاده می‌شود؛ بنابراین ریل‌های جرثقیلی نیز دارای مقاومت بالا در برابر وزن بارهای حمل شده هستند.

سخن پایانی :

در این مقاله با انواع ریل‌ جرثقیلی برای جابه‌جایی و حمل بارهای سنگین و همچنین ویژگی‌ها و معیارهای انتخاب آن‌ها آشنا شدیم. شما باید با درنظر گرفتن میزان باری که قرار است توسط جرثقیل حمل شود و دیگر معیارها، بهترین ریل جرثقیلی متناسب با نیازتان را انتخاب کنید.

درباره شرکت ریل پارس صنعت :

شرکت صنعتی ریل پارس صنعت به عنوان نخستین واردکننده ریل های جرثقیل سقفی(تیپA) در کشور و نخستین ارائه دهنده ریل های داخلی ذوب اهن به خارج از کشور است که فعالیت خود را از ۳۰ سال پیش آغاز کرد. این شرکت دارای بیش از چهار انبار فعال در استان تهران است و امکان ارسال بار به تمامی نقاط کشور را دارد.

ریل پارس صنعت توانسته است در طول این ۳۰سال سابقه به کلیه معادن کشور، شرکت های سنگبری کشور، شرکت های تولیدی بدون واسطه و با نازل ترین قیمت و بالاترین کیفیت خدمات ارائه نماید.

شرکت ریل پارس صنعت فعال در زمینه های؛ واردات تخصصی ریل های جرثقیلی، معدنی، سنگبری، سندان، تاورکرین، خشک کن به صورت نو و استوک می باشد. همچنین دارای مجوز فروش ریل های سبک و سنگین است.

با ما در تماس باشید:

۰۹۱۲۶۰۴۶۰۵۷ علیرضا عقلی

۰۹۱۲۲۱۸۹۸۸۲ علیرضا دشتبان

02144573867 دفتر شرکت

آدرس تهران رباط کریم شهرک صنعتی ده حسن

info@railpaars.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *