ریل راه آهن

ریل راه آهن چیست ؟

ریل راه آهن در شرکت ریل پارس صنعت

قطار یکی از وسایل نقلیه‌ زمینی است که برای سفرهای مختلف به‌خصوص سفرهای داخلی بین عموم مردم محبوب است. این وسیله از سال‌های بسیار دور تاکنون مورداستفاده و بهره‌برداری قرار گرفته است. شما با انتخاب قطار برای سفر می‌توانید سفری راحت‌تر و سریع‌تر نسبت به اتوبوس داشته باشید.ساخت ریل راه آهن نیز به طبع اهمیت زیادی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

یکی از مهم‌ترین اجزایی که سفر با قطار دارد، ریل راه آهن است. درواقع حرکت قطار با واگن‌های آن از طریق همین خطوط ریل راه آهن امکان‌پذیر شده است. در ادامه با ما همراه شوید تا اجزا و خصوصیات ریل‌هایی که در شبکه راه‌آهن به کار رفته‌اند را بررسی کنیم.

معرفی ریل راه آهن :

قبل از اینکه به بررسی ساختار، اجزا و ویژگی‌های مهم خطوط  و ابعاد ریل راه آهن در سراسر کشور بپردازیم، بهتر است یک شناخت کلی در مورد این ریل‌ها داشته باشیم.

اهمیت ریل‌های راه‌آهن برای این است که در صورت بروز هرگونه مشکل فنی در این اجزا، حرکت قطار نیز دچار مشکل خواهد شد. گاهی اوقات نیز مشکل ریل راه آهن می‌تواند موجب خارج شدن قطار از مسیر اصلی و تلفات جانی و مالی بسیار زیاد شود.

تاریخچه ریل‌های راه‌آهن :

ریل راه آهن

اولین قطارهایی که ساخته شدند به‌وسیله اسب‌ها حرکت می‌کردند؛ بنابراین ریل‌های مورداستفاده برای آن‌ها، از جنس چوب بودند. در سال‌های بعد با هدف افزایش مقاومت ریل‌ها و جلوگیری از شکستن آن‌ها، نوارهایی از جنس چدن روی آن‌ها نصب شد.

با این وجود بازهم درصورتی‌که بارهای سنگین از روی ریل راه آهن عبور می‌کردند، ریل‌ها دچار شکستگی می‌شدند و باید همیشه تعمیر می‌شدند. برای حل شدن این مشکلات، از تکنیک نورد استفاده شد. این تکنیک باعث افزایش طول عمر آهن می‌شد و سبب شد که ریل‌های آهنی جایگزین ریل‌های چدنی شوند.

امروزه با توجه به کشف اینکه فولاد آلیاژی است که بسیار مقاوم‌تر از آهن است، از این ماده برای ساخت ریل راه آهن استفاده شده است. درصورتی‌که در ساخت این ریل‌ها استانداردهای جهانی رعایت شوند، به هیچ عنوان زیر بارهای بسیار سنگین تغییر شکل نمی‌دهند و دچار شکستگی نمی‌شوند.

 

خصوصیات ریل راه آهن :

خصوصیات ریل راه آهن

ریل‌های به‌کاررفته در راه‌آهن از یک مقطع فولادی نورد شده تشکیل‌شده‌اند. این ریل‌ها به‌صورت دو خط موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و به‌شکل ثابت توسط پیچ و مهره روی شاسی متصل می‌شوند.

نکته‌ای که در مورد ساختار ریل راه آهن اهمیت دارد این است که این ریل‌ها باید به گونه‌ای ساخته شوند که تحمل وزن قطار و توانایی هدایت آن در طول مسیر را داشته باشند.

فشاری که به‌وسیله وزن قطار روی ریل‌ها وارد می‌شود، باید در سراسر ریل پخش شود. در غیر این صورت افزایش فشار روی یک نقطه، سبب شکستگی ریل و منحرف شدن قطار از مسیر اصلی می‌شود.

بیشتر بدانید : ریل ذوب آهن

مهندسان و افراد متخصص برای نصب ریل راه آهن، از بست و پابند استفاده می‌کنند. علت استفاده از این تجهیزات این است که نیروی وارد در تمامی بخش‌های ریل پخش شود. به‌این‌ترتیب میزان اصطکاک بین ریل و قطار کاهش می‌یابد و از شکستگی ریل‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

فرایند ساخت و تولید ریل راه آهن :

 

در ساخت ریل‌های راه‌آهن طبیعتا باید نکات و استانداردهایی درنظر گرفته شود. از جمله این موارد می‌توان به کاربرد، تنش‌های دینامیکی و استاتیکی و میزان سایش و خوردگی در محیطی که قرار است ریل‌ها نصب شوند اشاره کرد.

با درنظر گرفتن تمامی این موارد می‌توان ریل‌هایی باکیفیت بالا تولید کرد که مقاومت و استحکام زیادی دارند. فرایند ساخت ریل‌ها و عملیات‌هایی مانند متالورژی ثانویه در کوره پاتیلی و گاز زدایی تحت خلأ باید به روش کاملاً صحیح انجام شوند.

بیشتر بدانید : قیمت ریل

در صورت رعایت شدن تمامی استانداردها و نکات مهم در ساخت ریل راه ‌آهن، بعد از اتمام فرایند ساخت، ریل‌هایی تولیدشده از جنبه‌های مختلف مثل: مواد شیمیایی، ابعاد، عیوب ظاهری سطوح شمش و… با ریل‌های دیگر مقایسه و بررسی می‌شوند.

تست‌های کیفیت ریل راه آهن :

ریل راه آهن

• تست سولفور پرینت

یکی از تست‌هایی که برای اطمینان از کیفیت ریل راه آهن انجام می‌شود، تست سولفور پرینت است. این تست درواقع میزان پراکندگی و توزیع ترکیبات گوگردی را اندازه‌گیری کرده و با استانداردهای جهانی مقایسه می‌کند.

• تست سختی
یکی از مهم‌ترین تست‌های مربوط به ریل راه آهن ، تست سختی است. همان‌طور که گفتیم ریل‌های راه‌آهن باید استقامت و استحکام بسیار بالایی داشته باشند تا بتوانند وزن بارهای بسیار سنگین را تحمل کنند. بعد از تولید ریل، این تست مهم انجام می‌شود.

• عمق دکربوره
این تست نیز بعد از تکمیل شدن مراحل ساخت ریل‌ها، مورد بررسی و مقایسه قرار می‌گیرد. درواقع تست عمق دکربوره برای مشخص کردن میزان سختی ریل فولادی به کار می‌رود.

بیشتر بدانید : ریل پهلوی

ریل‌های راه‌آهن در ایران :

 

با وجود اینکه اغلب ریل‌های موجود در بازار ایران وارداتی هستند. اما یکی از باکیفیت‌ترین ریل‌های راه‌آهن در ذوب‌آهن اصفهان تولید می‌شود. این ریل‌ها مانند میلگرد اصفهان کیفیت بالایی دارند و با نام U33 شناخته می‌شوند.

اما ریلی که با توجه شرایط جغرافیایی برای شبکه راه‌آهن ایران مناسب است، ریل‌های UIC60 هستند. این ریل‌ها هنوز به دلیل مشکلات مربوط به واردات مواد اولیه ساخته نشده‌اند.

بیشتر بدانید : ریل قطاری

سخن پایانی :

ریل راه آهن باید دارای کیفیت بسیار بالا و به‌روزترین استانداردها باشد تا بتواند سفری امن از طریق قطار برای ما ایجاد کند. درصورتی‌که در فرایند ساخت این ریل‌ها بی‌دقتی وجود داشته باشد، می‌تواند صدمات جانی و مالی زیادی را ایجاد کند.

درباره شرکت ریل پارس صنعت :

شرکت صنعتی ریل پارس صنعت به عنوان نخستین واردکننده ریل های جرثقیل سقفی(تیپA) در کشور و نخستین ارائه دهنده ریل های داخلی ذوب اهن به خارج از کشور است که فعالیت خود را از ۳۰ سال پیش آغاز کرد. این شرکت دارای بیش از چهار انبار فعال در استان تهران است و امکان ارسال بار به تمامی نقاط کشور را دارد.

ریل پارس صنعت توانسته است در طول این ۳۰سال سابقه به کلیه معادن کشور، شرکت های سنگبری کشور، شرکت های تولیدی بدون واسطه و با نازل ترین قیمت و بالاترین کیفیت خدمات ارائه نماید.

شرکت ریل پارس صنعت فعال در زمینه های؛ واردات تخصصی ریل های جرثقیلی، معدنی، سنگبری، سندان، تاورکرین، خشک کن به صورت نو و استوک می باشد. همچنین دارای مجوز فروش ریل های سبک و سنگین است.

با ما در تماس باشید:

۰۹۱۲۶۰۴۶۰۵۷ علیرضا عقیلی

۰۹۱۲۲۱۸۹۸۸۲ علیرضا دشتبان

02144573867 دفتر شرکت

آدرس تهران رباط کریم شهرک صنعتی ده حسن

info@railpaars.com

4 فکر در مورد “ ریل راه آهن چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *